maanantai 22. joulukuuta 2014

Lopultakin tuli lunta ja näyttää siltä, että tänä vuonna etelässäkin vietetään valkeata joulua. Tänään pääsin ensimmäistä kertaa oikeasti testaamaan R2:sia talviolosuhteissa. Ehkä aika kultaa muistot, mutta jotenkin on sellainen muistikuva vanhoista R:istä, että niissä olisi ollut parempi pito, kuin tässä uudessa R2:ssa. Kun vähän kuitenkin katsoo mille linjalle pyörät asettaa, niin kyllä näilläkin lähtee liikkeelle aika rivakasti, ainakin kun huomioi, että autokin on vain etuvetoinen.

Kyllä on oikeasti todella nautinnolliset renkaat ajaa. Matalat lumivallit kaistojen välissä eivät tunnu missään. Aivan kuin niitä olisikaan ja auto etenee vain sinne mihin renkaat osoittavat. Sellaisen mielenkiintoisen huomion pääsin taas tekemään, jonka olen jo aiemmin tehnyt myös R:t alla. Kulutus laskee heti, kun keli painuu pakkasen puolelle, eikä teitä ole suolattu märäksi. Kevyesti lunta tienpinnalla, vaikka sitten kovaksi tallottuna oikein vahvistaa tuota ilmiötä. Tai ehkä vain luulen ja se onkin kuljettaja, joka vaihtaa ajotapaa hienoisesti, mutta havaittavasti.

Jos kelit jatkuvat tällaisina, muutama aste pakkasta ja lunta maassa, niin pääsen aloittamaan pihistelykokeen R2:illa. Vanhat R:t alla ennätykseni on viime vuoden marraskuulta, 1286 km keskikulutuksella 5,57 l/100 km. Tavoitteena on pistää tänä talvena paremmaksi, vaikka toistaiseksi pohjat R2:illa on tähän mennessä vasta 1154 km ja 5,90 l/100 km. Niin, siis tämähän ei ole mikään ekoauto, eikä minun ajotapanikaan mikään erityisen ekologinen ole.

Yksi asia on kuitenkin opeteltava ennen pihistelyä. Näiden renkaiden pidon kanssa on päästävä sinuksi eli lähipäivinä tiedossa on tahallista luistelua peräsivulla, jotta opin renkaiden rajat. Toistaiseksi on ollut jotenkin epävarma olo, rengas on muutamassa tiukemmassa tilanteessa vähän yllättänyt, tosin auto on kyllä hoitanut tilanteet asiallisesti ja ilman, että mitään suurempaa on päässyt tilanteissa syntymään.

Nyt ei auta kuin toivoa, että näitä talvirengaskelejä riittäisi maaliskuun lopulle asti, miksi ei pidemmällekin, että saadaan kilometrejä rengastestiin ja saisi nautiskella toimivasta renkaasta auton alla.

maanantai 8. joulukuuta 2014

Koskahan tuota Liikenneviraston tiekameran kuvaamaa valkoista saisi myös tänne etelään, kun alkaa tämä talvi ja talvirenkailla ajelu kesäkeleissä olemaan vähän hölmöläisten hommaa. Lämpötila sentään vähän keskimääräistä kesäkuuta viileämmän puolella ja valoa reippaasti vähemmän. Kosteuskin saattaa edellä mainituista johtuen olla kosteamman puolella mitä puoli vuotta sitten tai puolen vuoden kuluttua. Muuten ei hirveästi eroa ole.

Olen ihmetellyt, kun eturenkaat näyttävät tasaisella alustallakin kovin vajailta. Paineita on nyt 3,0 bar, mitattuna +10°C lämpötilassa, eli tuolla ulkona kun lämpötila on 0...+5°C, se ei juuri kymmenesosa paineyksikköä alhaisempi ole. Viikko sitten oli renkaissa 2,8 bar ennen kuin nostin paineita ja tuntui jotenkin äänettömämmältä nuo renkaat silloin. Tänäänkin tuli tosin monenlaisella asfaltilla ajeltua ja siinä kun toisin paikoin ei juuri ääntäkään kuulunut, viereisen kaistan karkealla asfaltilla kuului melkoinen jyrinä. Siis kitkarenkaaksi melkoinen. Katsotaan nyt, jos sitä painetta vähän laskisi, ellei sitten kelit kylmene ja hoida homman.

Takana on nyt 1900 km uusilla R2:silla ja tästä millään tavalla talvikeliksi laskettavissa olosuhteissa alle 3 km. Muuten on menty sulalla tiellä veden ja suolanvellin seassa. Ehkä parina päivänä jopa kuivassa kelissä. Matkaa on tullut taitettua enimmäkseen moottoritiellä ja kehäteillä ja ainakin nyt uskaltaa jo sanoa, että uraherkkyydestä ei ole tietoakaan, vaan auto menee suuremmissa nopeuksissa näillä renkailla juuri sinne mihin kuljettaja haluaa.

Tosin viime viikolla vt 3:lla ja sen liittymissä oli ainakin Kehä III:n ja Tampereen välillä sellainen liukkaudentorjunta, että en tiedä mitä se tavara tiellä oli, mutta sen lisäksi että se sotki auton perusteellisesti, se oli myös liukasta. Pari kertaa meinasi yllättää, kun auto ei ihan niin kääntynytkään kuin ajattelin. Nopeutta oli kuitenkin sen verran vähän ettei mitään hätään ollut. Vähän jätti kuitenkin epävarman kuvan renkaan käyttäytymisestä ja nyt pitäisi päästä lumelle ja jäälle kokeilemaan miten nuo R2:t todellisessa talvessa toimivat.
Tilaa RSS-syöte Seuraa minua Twitterissä